donderdag 17 mei 2018

Sur le pont d’Avignon

Ik begin de blog met een biertje op het plein voor het ‘Palais des Papes’. En saxofonist speelt lekker jazzy, heerlijk soezen.
Onderweg van de camping naar de stad (koor d) kwam ik langs de busstop van FlixBus. Check. Want vanmorgen heb ik de terugreis op zaterdagavond geboekt. Dan kan ook de fiets mee, mits deels gedemonteerd. Hoewel dat zo op de site stond, wist de jongeman die me woord stond niet dat dat kon. Heeft hij ook weer wat geleerd (bekeken door de roze bril).

Zaterdag is dus inpakdag, de BOB en de kampeerspullen droog inpakken en inleveren op de camping en de fiets terugbrengen tot max 240cm (l+B+H). Ik denk dat me dat lukt, als ik maar zorg dat ik de laatste fase (wielen er uit) bijdehand bus doe, want ik moet de brug op en af met fiets + 2 tassen + stuurtas.
Vandaag een dalende etappe, die begon met 6 km 5% klimmen. Elk nadeel heb ze voordeel. Ik heb bedacht dat ik voor het inpakken van de fiets touw nodig heb. In de klim zie opeens een paar meter dun touw liggen. Bingo!
Dat vind ik nou leuk: problemsolving.
Nu nog een stuk buis-isolatie, maar ik vrees dat dat hier moeilijker is.

Ondertussen is het perfect weer voor het drogen van de was, deels nog de natte kleren van eergisteren. Maar niet warm en nog steeds bewolking, zeker op afstand boven de hogere delen. Ik weet dat ik vandaag de Mont Ventoux passeer, maar meer dan 1x een glimp zit er niet on. En met een stevige koude noordenwind zal het boven niet aangenaam zijn, sinds 1-9-12 weet ik (en Hans & Henk) hoe houd en guur het daar kan zijn.

Ik had gedacht dat ik gisteravond mijn Franse buurman nog wel zou spreken. Maar tegen de tijd dat ik alles op orde had en een lekker maaltje had verorberd lag ie er al in. Het leek me ook - in meerdere opzichten - een vreemde Snarf. Dus prima.
Toen ik om 7:15 wakker werd was hij al verdwenen, zeker een ochtendmens.

Nadat ik om 9 uur weer klaar ben voor de etappe naar Avignon, bel ik eerst met Flix. Die sturen op digitaal boeken met een app (heb ik). Daarin Kun je ook kiezen voor de opties ‘fiets’. Maar dan is er geen aanbod. Dan hebben ze nog de optie ‘bijzondere reisbagage’ en die kun je 48 uur voor vertrek boeken. Vreemd: wie boekt er zonder te weten of zijn cello mee kan? Voor vrijdag zat de koffer vol, maar voor zaterdag kom het. Moest ik eerst boeken, met het boekingsnummer kon ik opnieuw bellen. Om nu te zeggen ‘goede service’ gaat me te ver. Maar zo kom ik er.

De BOB kan worden opgehaald door Soetens op camping Bagatelle, als je daar ook min. 1 nacht staat. Laat nu de bushalte van Flix recht tegenover de camping liggen. Alleen nog een brug over (naast de ‘pont d’Avignon’).

Voordat ik daar ben heb een afwisselende rit. Na de 1e klim is het licht dalend, met een rugwind. Dat schiet lekker op. Tot Orange mooi qua landschap en dorpjes. Daarna een enkel pareltje tussen veel bedrijvigheid, waterwegen en tuinbouw. Rond de steden ligt niet mijn favoriete vakantiegebied.
Dat geldt ook voor de camping, vlak bij de stad, als overnachtingsplek O.K.

De Middellandse Zee ligt nog een kleine 80km verder. Na Arles (40K) nog 40 km. Maar een verhuizing naar Arles betekent extra op- en afbreken en ook een rit van 120km. Dan maar in 1 dag heen en weer, zaterdag en zondag kan ik uitrusten.

Onderweg bedacht ik me: hoe gaat het eigenlijk met de ‘nieuwe’ fiets? Ik rijd er mee of ik nooit een andere heb gehad. Nu zijn de contactpunten, stuur en zadel, dezelfde. Maar overall rijdt de fiets - tot nu toe - probleemloos. En dat geldt voor alle materialen, zij het dat ik me afvraag hoe de tent zich in een bui houdt. Gisteren was het voor het eerst winderig, dus de tarp direct opgezet: super om beschut te zitten en te koken.

Nadat ik mijn biertje is op had maak ik een rondje doorvoeren stad, echt iets voor Harmein. Een stad met grandeur. En sla ik eten en drinken in voor het diner. Dessert zijn de kersen die ik onderweg bij een stalletje heb gescoord. In NL net uit de bloei en hier al in het schap.
Dan was afhalen, koffie en kezen. En op tijd onder zeil, want morgen wacht de finale, de rit naar de Middellandse Zee.

De cijfers
Dag: 97 km en 650 hm
Totaal: 1.435km en 13.040

Morgen de 1.600 volmaken?

4 opmerkingen:

  1. Een paar goede dagen gehad en nu op naar de finale! Geniet er van en beleef hem ten volle. Daarna ko.t het uitrusten.
    En wat een prestatie, zeg! TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mediteranee, zo blauw, zo blauw.
    Geniet van je laatste etappe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Meep, morgen al de laatste dag!!! Ik heb geweldig veel respect voor je, ik vind het een super prestatie. Jij heb dingen in jezelf ontdekt, leuk dat je ons daar af en toe in mee liet delen.

    Geniet morgen van je laatste dag in deze tocht en van het gevoel het volbracht te hebben. Een vorm van overwinning, denk ik. Daarna relaxt de terugtocht beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze felicitaties met het behalen van je grote en niet te onderschatten doel: fietsen naar de Middellandse zee. Ik heb genoten van je boeiende, beschrijvende verhalen. Er is altijd nog een schrijverscarrière voor je weggelegd. De weergoden waren je niet echt goed gezind. Desondanks heb je je er goed doorheen geslagen! Ik neem mijn petje voor je af. Ik merkte wel dat het verlangen naar huis, Harmien, gaandeweg toenam en ben daarom blij dat jullie weer herenigd zijn.
    Groetjes, ook van Hans,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen