vrijdag 11 mei 2018

La Saône

Tegen 8 uur hoor ik dat Pierre het ontbijt klaarzet. Dat blijkt nog een uitdaging, want Gaille doet normaal alles. Hij woont door de week bij Fontaineblau. 
Maar ik vind het prima, met een beetje help (heb je een bord, bestek). 
Ondertussen trekt de damp op en belooft het weer een stralende dag te worden. 

Daarna omkleden en inpakken. En uiteraard zijn fietsenverzameling bewonderen. 
Zijn trots zijn de oude Peugeot uit ‘70 van Gaille’s vader en zijn eigen Vagabond, een op maar gemaakt staken frame met Rohloff naaf. En ook nog net zo’n stuur als ik. 

Dan op weg, eerst nog door het heuvelland, via een route van Pierre. Erg mooi door de vallei van de Ourche. Daar zitten veel Nederlanders, oa. met camping Ecolonie. Vanaf de weg krijg ik een hippie-associatie. 
Ik kom langs de waterscheiding tussen Noordzee en Middellandse Zee. Dat is ook de bron van de Saône. 

De rest van de dag volg ik die rivier. Het landschap wordt fraaier, de dorpjes levendiger. De laatste 30km rijd ik vlak, meestal direct naast de rivier. Omdat ik 15:30 te vroeg vind en een lekker windje in de rug heb, rijd ik door bij de de fraaie camping in Scey-sur-Saône. Dan maar naar Soing; ook een mooi veld aan de rivier. Ik zoek een plak naast 3 campers. 
Als ik geïnstalleerd ben en wil gaan douchen, blijkt het gebouwtje dicht te zitten. Er zal zo wel iemand komen. 

En ja, een van de campers komt naar mij en de buren en vertelt dat de camping gesloten is tot 1-6. De logica van het grote open hek ontgaat me. 
Maar we kunnen blijven staan. Ja, voor campers niet zo’n punt. Maar ik heb in de buurt geen alternatief, dus was me buiten (in de zon) met koud water. En bomen zijn er ook genoeg. 
Gelukkig heb ik onderweg brood en een maaltijd ingeslagen. Snel een biertje scoren in het dorp en ik red me. 
Later komt er nog een (Frans) fietsersgezin. 

De cijfers:
Dag: 110 km en 755hm
Totaal: 860 km en 7.540hm


2 opmerkingen:

  1. Meep, weer een mooi verhaal en mooie belevenis met het gastvrije echtpaar.
    Hartelijke groet uit het hemelvaarthuis van Harmien, Jolanda, Joke, Hans, Marijke en Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie verhalen Meep, allemaal heel herkenbaar van mijn solo fietstochten. Je ontmoet zo veel hartelijke en behulpzame mensen onderweg, dat zijn we in onze prestatie en ieder voor zich maatschappij haast niet meer gewend. Leuk om te lezen dat je ook ter plekke je plan bijstelt, dat is het voordeel van alleen gaan. En ach af en toe een buitje geeft niks hoor, het wordt altijd weer droog. Respect voor je kampeer keuze, daar heb ik me nog niet toe kunnen zetten. Veel plezier verder met je reis, geniet ee met volle teugen van want het is zo weer voorbij. Mijn reis van 1.500 km was ookzo weer gedaan, heel mooi geweest maar altijd weer fijn om ongeschonden weer thuis te komen! Courage ����‍♂️����‍♂️����‍♂️��

    BeantwoordenVerwijderen