vrijdag 4 mei 2018

Met de vlam in de pijp

Met de vlam in de pijp’. 
Dat gevoel had ik vandaag al snel. Onder een strak blauwe lucht en met een lekker NO2 briesje in de rug lukt het wel. Misschien haal ik Roermond. 
De eerste helft voert me vandaag over bekend terrein; vaak gefietst naar Bennekom, long time ago. In de Wilpse kleipolder waren de boeren aan het kuilen, een andere (oude) songtitel kwam boven: green green grass of home. 

De eerste klimtest is de Veluwe, ik red het allemaal in de hoge gearing. 
Uitleg: mijn Rohloffnaaf heeft 14 versnellingen: de eerste 7 in de lage gearing (met wat meer wrijving) en 8 t/m 14 in de hoge gearing.  
Ik rijd dwars door Arnhem, de stad waar ik 3 jaar studeerde en waar ik mijn rijbewijs haalde. Dus bekend! Nou ja, het meeste, maar bij het station is het een beetje veranderd. Dan is GPS echt handig, mits je maar goed op de andere fietsers let. Ik zag nog wel een paar kandidaten voor een e-bike cursus. 
Zo beland ik op de F325, parallel aan de A325. Een fietssnelweg! En wat voor één! Prachtig door de natuur met watertjes, weilanden, fraaie huizen etc. Nooit geweten dat het groene Arnhem begint naast de P van het GelreDome. 

Snel nader ik Nijmegen, waar de bewegwijzering ‘voor verbetering vatbaar is’. Wanneer ik halverwege ben zie ik de echte Waalbrug 500 meter links van me, ik zit op de spoorbrug. Gevolg is een kris-kras-traject door de binnenstad, vol met verkeerslichten en klinkerstraatjes. Wanneer ik eindelijk de stad uitrijd, is dat op een kilometerslange parallelweg, weer met slecht gelegde klinkers. 

Dat mondt uit in een traject langs het spoor naar de Mookerhei en verder langs de Maas: golvend, groen en schaduw. En zo ontdek ik dat Gennep een leuk centrum heeft. 
Na oversteken van de Maas beland ik in het agrarische deel, eindeloze akkers en geen campings. Terwijl ik daar wel aan toe ben. De eerste ligt bij Venray, na 135km. Prachtige mini-camping met 1 nadeel: Venray (supermarkten en restaurants) ligt op 6 km. Ik besluit daar zsm heen te gaan, want op 4 mei gelden andere winkltijden. En dan terug op de camping: smullen met een koud biertje. Mmmm.  

En gelukkig is er binnen een leeshoek, warm en met een stopcontact. 
 De camping
 De Maas
 Gennep

1 opmerking:

  1. Trots op je broer! Je schrijft leuk, je ging natuurlijk door een, voor mij, bekend gebied. 135 km, pfff, wat een pittige start.
    Succes vandaag, richting België op Bevrijdingsdag. Geniet ervan. Schitterend fietsweer.

    BeantwoordenVerwijderen