maandag 14 mei 2018

Geluksdag

Geluksdag. 
De vraag was gisteren: hoe kom ik in Avignon? Het weer is nog een paar dagen onbestendig. Dus is mijn plan om 2 dagen een halve etappe in de regen te doen en dan een hotel te boeken. 
Dan ben ik er komend weekend. 

Ondanks een luierdag ben ik om 23 uur al slaperig en sluit ik Wordfeud met Harmien af. Om 4 uur hoor ik het buiten plenzen: nog geen fietsweer. 
Om 7:30 is de regen afgezakt tot een drizzle, acceptabel. Klokslag 8 ben ik klaar voor het petit-dejeuner, maar madame nog niet. Het valt blijkbaar niet meer om de cakes er weer appetijtelijk uit te laten zien. En dat teuten doet ze met alles, terwijl ik haast voel. Want de Meteo meldt voor de namiddag meer regen. 

Ik begin met een lange klim, dan heb je niet zoveel last van Pluvius. Een praktisch probleem heb ik opgelost. Door de grotere wielen van mijn nieuwe fiets paste het achterspatbord niet meer, daarom bind ik nu mijn badslippers achter elkaar op de bagagedrager.  Het blijkt 100% effectief

De klimmen vandaag zijn meestal lang en niet te stijl, zgn. lopers. Dat geldt ook voor de eerste en de langste. Eenmaal boven ben ik in een prachtig landschap. Ik doe dan mijn regenjas maar aan, want bij 7C is een extra laagje nooit weg. In de afdaling rustig aan op de natte weg, anders is het te koud. 

Fietsen in de drizzle, als je ook moet navigeren, valt niet mee. Mijn fietsbril heeft een leesgedeelte en donkere glazen, bij donker weer geen goede combi.  Dan maar mijn gewone bril, maar door de druppels zie ik vrijwel niets. Dus geen bril en dat betekent geregeld stoppen. 
Ik navigeer vooral op mijn iPhone in een stuurhouder en dat werkt super, maar in de regen ben ik bang voor waterschade. En ik kan de smartphone deze trip net zo min missen als mijn fiets. Al met al is het navigeren de eerste 20km behelpen en kost het me extra tijd. 

Maar de lucht wordt lichter en droger, de weg wordt droog en in de afdeling loopt ook de thermometer op naar dubbele cijfers. 
Mooi, want dit blijkt tot nu toe de mooiste etappe. Na een parkachtige hoogvlakte rond een cirque volgt het stuk door de Gorges de l’Ain. Ik fiets met de rivier beneden en steile rotswanden links en rechts.  Dit is echt ‘fietsen in de bergen’. 

Onderweg kom ik langs St. Christophe, waar we ooit (1989) kampeerden met Johan en Marianne (+ Jelte en Sanne) op een camping a la ferme. Ik ga maar niet kijken, ik weet nog dat ik toen de weg naar de camping (23%) al bijna niet opkwam. We stonden toen naast Duitsers uit West-Berlijn, die ons bij een BBQ vertelden hoezeer het in Oost-Duitsland aan het schuiven was. Een paar maanden later was er ‘Die Wende’. 
En ik denk terug aan de ervaring met ‘s nachts doorrijden. We kwamen om 9 uur aan en Harmien en ik waren kapot, we wilden alleen maar slapen. En Rico en Martine en JoMaJeSa wilden (met ons) spelen. Foutje!

Rond 12 uur wil ik koffie en brood scoren in Pont-de-Potte. Brood in een mini-supermarkt en dan zie ik een mooi geveltje van een crêperie, waar ze koffie en thee schenken. Een ‘schattig’ zaakje met een hele aardige mevrouw die probeert haar 30 jaar geleden geleerde Duits in praktijk te brengen. Samen met mijn 45 jaar oude Frans kunnen we best aardig communiceren. Een crêpe met jam kost ca. 2,50 en de eerste bevalt zo goed dat ik een 2e neem.  Totale schade €5,70. 
In het ‘winkeltje’ verkoopt ze alleen regionale producten, mooi maar als bedrijfseconomisch geschoolde bankier maak ik me zorgen over het rendement bij deze prijzen. 

De etappe loopt steeds vlotter, mede omdat de rustdag me goed heeft gedaan. Dus mijn geplande halve etappe breid ik uit, het wordt een hele.  
Ik mik dan op een hotel in Pont d’Ain, omdat daar horeca bij zit. Ondertussen rijd ik er een aantal voorbij die me niet echt bekoren. Een goede keus, hotel goed en niet te duur, goede stalling, drogen van natte kleren en aanpalend een goed restaurant. Ik ben iets te vroeg, maar dat biedt gelegenheid voor kennismaking met de chef en zijn dochtertje van 5 (een soort Evi). Leuk informeel, heerlijk eten en een redelijke prijs. 
Niet verwacht, maar een topdag. 

De cijfers:
Dag: 120 km en 1.450hm

Totaal: 1.090 km en 9.980 hm. 

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt weer goed.
    Jammer dat je niet ff op de camping hebt gekeken��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zojuist weer genoten van je verhalen van gisteren en vandaag. Je laat ons leuk delen in jouw ervaringen en belevenissen, je ups en downs. Zet hem op, laat je verder verrassen door omgeving, weer en mensen die op je pad komen.

    BeantwoordenVerwijderen