woensdag 9 mei 2018

Groen en geel

Groen en geel ziet het je voor de ogen onderweg: weilanden en weilanden met boterbloemen, tarwe/gerst en koolzaad. 
En fietsend over de topppen (ja, dat wel) heb je fantastische uitzichten onder een blauwe hemel.  Nou ja, geleidelijk aan ook wat witte plukjes. Die plukjes zijn de voorbode van ander weer, komende nacht en morgenvroeg regen en onweer. Dus heb ik bedacht te mikken op Lunéville, aanbevolen als ‘geschikt’ voor een rustdag. Dat is wel 125km, maar ‘de beentjes voelen goed’. 
Ik neem met genoegen afscheid van de camping bij Volstroff (bij Thionville). Technisch is alles er, maar geen kwaliteit: geen prullenbakken, lang gras, een natte bende in het sanitair. 
Bizar: wanneer ik om 9 uur het terrein af wil zit het hek hermetisch dicht. En geen personeel in de buurt. Gelukkig zie ik een hekje voor wandelaars. 

Je kunt hier jezelf wel tegenkomen, klim na klim en de meeste vind ik een ‘vuile hucht’ (Bertein). Het valt me op hoezeer je doorlopend met primaire praktische dingen bezig bent. Zo kom ik bij Maslov: ik blijf een beetje steken in niveau 1: eten, drinken en slapen; de sex schiet er helemaal bij in. In feite is deze reis niveau 5, de tussenliggende stadia komen (even) niet aan bod. 

In de beschrijving van de route (die ik vandaag voor het eerst gebruik) staat regelmatig de helling aangegeven. Het duurt een tijdje voor ik het snap: 5% 800m betekent dat het over een afstand van 800 meter gemiddeld 5% stijgt. Tussendoor kan het wel 10% zijn; meestal is de werkelijkheid erger. Dat heeft effect op het gemiddelde (km/uur). Ik bedenk onderweg een - voor leken - verhelderend rekenvoorbeeld:
- Stel je een traject voor van 30 km. 
- En een fietser die dat traject heen en weer in 2 uur rijdt: 30 km/uur gemiddeld. 
Stel je nu voor dat het een berg is die de fietser beklimt en afdaalt.
- Hij klimt met 10 km/uur en daalt met 60 km/uur. 
- Simpel: (10 + 60) / 2 = 35. 
Maar dat klopt niet, want het klimmen kost hem 3 uur en het dalen 30 min. Totaal 3:30 uur over diezelfde 60 km, dat is gemiddeld 17,15 km/uur. 

Ik dacht dat ik goed/graag op mezelf ben. Alleen thuis (een dag) of alleen fietsen vind ik prima. Maar ik kom er nu achter dat ik socialer ben dan ik dacht: ik vind het leuk om mensen te spreken. Al is het maar de man in een bar met ‘stoere binken’ die de bidons die ik in de armen klem overneemt en vult met ‘eau frais’. 

Ik heb ontdekt dat in de tent (van Martine en Sjoerd van ca. 20 jaar oud) de waterdichte coating van het bodemzeil oplost. Dus bij veel regen ???Voor morgenvroeg is er veel regen en bliksem voorspeld; dat vind ik een goede reden voor een hotelovernachting en ‘rustdag’ in Luneville. 
Alleen zijn mijn kampeerspullen, zoals tent, stoeltje, matje en slaapzak nat tot vochtig. Dus besluit tot een 1+ strategie. Met 1 GP (grote pauze) op een plekje in de natuur, na ca. de halve route, kan ik de natte spullen even laten drogen en is het geen probleem dat ze een dag langer in de BOB blijven. 
‘I love it when a plan comes together’. Na 63 km een perfecte locatie voor een 'uitdragerij' en de drijfnatte tent is sneller droog dan ik mijn boterhammetjes kan oppeuzelen.
Totale tijd van de stop: 40 minuten. Om 17:30 in Luneville is haalbaar. Dacht ik. 
In het laatst een paar heel gemene kuitenbijters: ‘12% 800m’ betekent 15% in de binnenbocht. Dat is mijn eerste stukje lopen. Maar om 17:35 rijd ik de stad in en vind het hotel ‘toute suite’. 

 Heerlijk douchen, wassen en een rondje door de oude stad.
En dan aanschuiven in het restaurant van het hotel (ik zit boven mijn fiets + BOB). 
Tussen de gangen door heb ik tijd om mijn blog te schrijven, al merk ik wel dat het bier en de wijn invloed krijgen op mijn tikken. 

Bijna op de helft van de route. 

De cijfers:
Dag: 125km en 1.330hm. 
Totaal: 675 km en 6.065 hm. 



6 opmerkingen:

  1. Vast niet zo goedkoop als de camping, maar wel ff lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet van je rustdag! Knap hoe je het allemaal doet.....en die rekensom, hahaha..... waar je onderweg al niet over nadenkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed blijven ‘drinken’ Meep!
    Je verhalen lijden er niet onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na alle inspanningen is een rustdag wel geoorloofd, vooral met onweer op komst. Ook een biertje en/of wijntje moet kunnen. Geniet er van en dan weer met nieuwe energie weer verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van Stan:
    Hoi opa, ik vind het knap wAt je doet. Kom je ook door Italië? Wij zijn daar op vakantie. Ik vind het leuk als je langs komt. Hoe gaat het met je? Waar slaap je? Koop je nu een nieuwe tent?
    Groetjes van Stan en een knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van Tibbe:
    Hoi opa, ik vind het knap wat je doet. Ik vind je kei lief!
    Groetjes van Tibbe en een knuffel

    BeantwoordenVerwijderen